Kvaliteta zraka u interijeru, zaštita okoliša i održiva nabava ključni su elementi održivosti

Koji su svjetski trendovi u tehnologiji grijanja i hlađenja viđeni na sajmu ISH?
  • Foto: Messe Frankfurt GmbH / Jochen Günther

ISH (International sanitary, heating and air-conditioning fair) sajam održava se svake dvije godine u Frankfurtu, na jednoj od najvećih sajamskih površina u svijetu. Najbolje ga opisuje činjenica da bi na njegovu površinu stalo 55 nogometnih igrališta, a uz to lokacija sadrži i gotovo 60000 kvadrata vanjskog izložbenog prostora.

Na sajmu se predstavljaju najnoviji trendovi i tehnologije u području grijanja, ventilacije i klimatizacije, automatizacije (pametne kuće i upravljanje zgradama) te kupaonske opreme i graditeljstva.

Messe Frankfurt GmbH / Jochen Günther
 
Messe Frankfurt GmbH / Jochen Günther / geotermalno bušenje
 
Messe Frankfurt GmbH / Jochen Günther

2023. godine sajam se održao u ožujku, a sve je bilo u znaku održivosti, zelene energije i energetski učinkovitih rješenja, što nije neobično s obzirom na to da je tema ovogodišnjeg sajma bila „Rješenja za održivu budućnost“, od kvalitete zraka, zaštite okoliša do održive nabave.

Održivost počinje već od nabave sirovina u proizvodnji

Jedna od najvažnijih tema na sajmu bila je uloga grijanja, ventilacije i obrade zraka u promicanju održivosti. Na sajmu su posjetitelji mogli vidjeti niz novih proizvoda i tehnologija koje pomažu smanjiti potrošnju energije ventilacijskih i sustava obrade zraka, kao što su dizalice topline, solarni toplovodni kolektori, visokoučinkoviti filtri, sustavi za povrat topline i ventilacija s regulacijom.

Messe Frankfurt GmbH / Jochen Günther 
 
Messe Frankfurt GmbH / Jochen Günther 
 
Messe Frankfurt GmbH / Pietro Sutera

Međutim, pitanje održivosti ove se godine isticalo u održivosti vlastite proizvodnje, nabavi sirovina i cjelokupnog poslovanja, što je posebno bilo vidljivo u hali 12, posvećenoj grijanju, gdje su tvrtke poput Vaillanta, Viessmanna i drugih napravile šumski spektakl sa živim drvećem, bršljanima... Bila je to prava džungla popraćena odgovarajućim zvukovima uz dodatak sveprisutnog žamora.

Štandovi u ovoj hali bili su najinovativniji i najdojmljiviji, što možda i ne čudi, jer je grijanje visoko komercijalna grana koja cilja krajnje korisnike.

Messe Frankfurt GmbH / Pietro Sutera
 
Messe Frankfurt GmbH / Jochen Günther

Iz aspekta posjetitelja prolaznika moram reći da je ovdje zaista bilo svega – od istočno-europskih tvrtki koje posjetiteljima nude sushi s nogu, štandova koji predstavljaju koncepte i tvrtke u nastajanju, spajanja tema grijanja i održivosti promocijom električnih automobila na štandovima do već spomenutih dislociranih šuma.

Networking je ključan

Imali smo jedinstvenu priliku pregledati izložbu i nakon završetka sajma, tijekom druženja za kupce i partnere iz područja grijanja, ali i klimatizacije, koje je organizirao Wolf GmbH.

Helena Hrvačić
 
Messe Frankfurt GmbH / Jochen Günther / tehnologija ventilacije i klimatizacije

Uz tradicionalno bavarske delicije i pivo bilo je zanimljivo saznati kakva su kretanja na tržištu i novi izazovi s kojima se susreću ljudi u industriji, prvenstveno kako se bore s rastom cijena i promjenom demografije, koja sve više i više želi održiva, ali i pametna sustavna rješenja, kakva Wolf nudi. Upravo sustavna rješenja naizgled nose najveću komparativnu prednost tvrtkama koje se bore za kupce – cjelovita rješenja za grijanje, hlađenje, toplu vodu i energiju u koje je moguće dobiti uvid i njima upravljati „iz naslonjača“ ,odnosno kroz pametne telefone.

Messe Frankfurt GmbH / Jochen Günther / distribucija grijanja

Vrlo naglašena tema na sajmu bio je R290 – radna tvar koja zamjenjuje druge trenutno raširene opcije, ponajviše zahvaljujući svojem niskom potencijalu globalnog zagrijavanja (GWP). Pojedini izlagači pokazali su nova rješenja za njegovo korištenje u (reverzibilnim) dizalicama topline i chillerima, ali njegovo korištenje i dalje nije dio ponude klima komora, odnosno velikih komercijalnih rješenja za ventilaciju i klimatizaciju.

Hrvatski izlagači na ISH

U hali 8 za ventilaciju naišli smo na štand kolega iz Klimaopreme, odnosno Amelicor grupe, koja je posljednjih godina postala svjetski igrač u proizvodnji tehnologija za čiste prostore, uključujući i rješenja za ventilaciju istih.

Messe Frankfurt GmbH / Jochen Günther 

Osim njih i Ivanićplasta u dijelu opreme za kupaonice te tvrtke Kristalna ideja, koja je u Frankfurtu predstavila pročišćivače zraka, svoje je proizvode na sajmu izložila i hrvatska tvrtka Pro-Klima koja je sudjelovala u sklopu Wolf grupacije sa vlastitim benchmark proizvodom – KG Flex klima komorom. KG Flex je bila jedna od zvijezda među klima komorama te je na Wolf štandu cirkulirao značajan broj posjetitelja.

Osim prvog vizualnog dojma, posjetitelje su zadržale i naglašene funkcionalnosti i mogućnosti KG Flex linije, posebno činjenica da je klima komore u liniji moguće napraviti u bilo kojoj dimenziji koju projekt zahtjeva uz punu opremu i opcionalno daljinsko upravljanje te servis preko IC Cloud aplikacije.

 

Messe Frankfurt GmbH / Pietro Sutera

Impresivne štandove imali su i Trox, Swegon te Ziehl Abegg dok je potpuno drugačijeg pristupa bio štand Robatherma, koji nije izložio nijedan proizvod već samo koncept, a umjesto proizvodima iskazali su se pićem i cateringom.

Messe Frankfurt GmbH / Petra Welzel

U mnoštvu inovativnih rješenja istaknule su se klima komore s vanjskim jedinicama dizalice topline na jednom postolju prilagođenom za transport. Osim što takvo rješenje olakšava logistiku jer omogućuje isporuku u jednom komadu, rješava i pitanja postavljanja, sklapanja i frigoristike (rashladna tehnika, cjevari za freon i rashladne tvari), odnosno dodatnih radova koji zahtijevaju specifično znanje i stručnu radnu snagu koja je trenutno u Europi u velikom deficitu.

Definitivno treba istaknuti i alternativna rješenja poput klima komora u potpunosti izrađenih od plastike i kompozitnih materijala otpornih na koroziju te klima komore čija je noseća konstrukcija u potpunosti izrađena od panela, a zadovoljava sve termodinamičke i zahtjeve stabilnosti.

Messe Frankfurt GmbH / Jochen Günther

Mnoštvo izlagača bilo je teško imenom zapamtiti, ali broj izlagača koji nisu iz Europe bio je iznenađujuće velik. Kvalitetni i povoljni proizvodi iz zemalja poput Vijetnama, Indije i Južne Koreje tražili su poslovne prilike za probijanje na europsko tržište. Proizvodi im se već na prvi pogled doimaju kao ozbiljna konkurencija mnogim europskim proizvođačima, no... iako su mnogi od njih posvećeni ekološkim opcijama i smanjenju svog otiska, kako se preko-oceanska nabava uklapa u priču o održivosti?

Messe Frankfurt GmbH / Jochen Günther / distribucija grijanja

Osim očite kontradikcije s „porukom“ sajma, pitanje je isplativosti, dostupnosti servisa i usklađenosti s mnogim europskim regulativama, pa su nam neki od njih otkrili kako je teško pronaći dovoljno velike partnere na europskom tržištu s kojima će „probiti led“.

Kupaonica

Svakako vizualno najatraktivniji dio sajma bio je onaj prigodno nazvan „The bathroom experience“ jer je nakon toliko strojeva, cijevi, tehnologije ugodno ući u naizgled nepovezani svijet uređenja interijera tj. kupaonica.

Messe Frankfurt GmbH / Pietro Sutera / hala 2

Zidovi od kristalne čipke s motivima bliskog istoka, kameni vodopadi, zeleni vodopadi, zlato, mramor, prigušena svjetlost uz zvukove ptičica i potočića... Drugi svemir.

Zid od čipke / Helena Hrvačić
 
Messe Frankfurt GmbH / Pietro Sutera

ISH je pokazao iskustvo uređenja i opremanja kupaonice kao životnog prostora s naglaskom na udobnost, ugodu i opuštanje, a sve uz – pretpostavljate – održivost. Održivost se naglašavala u materijalima za proizvodnju, ali još snažnije kroz kontrolu potrošnje vode.

Kako sam u ovom dijelu sajma bila isključivo kao turist prolaznik, u sjećanje su mi se najviše urezale 2 stvari. Prva je zidna sklopiva prematalica koja uključuje police, a sklapa se u 20 cm debeli zidni ukras za kupaonicu ili dječju sobu i podnosi opterećenje od 70 kilograma.

A druga je tuš, koji je neprestano radio (uz napomenu da stalno cirkulira ista voda, naravno) i koji za minutu rada potroši 6 litara vode. Kasnije sam shvatila da zapravo ne znam koliko bi trebao trošiti, pa evo mali savjet za kolege iz marketinga: uvijek naglasite razliku!

Zidna prematalica
 
Tuš niske potrošnje

A trgovinama baby opremom u Hrvatskoj toplo preporučujem da hitno nabave ove sklopive prematalice, jedan kupac je već tu.

Autor: Helena Hrvačić, voditeljica marketinga Pro-Klime, hrvatskog proizvođača klima komora


 

Fotogalerija

 

#Oznake

 

Materijali (tekstovi, fotografije, grafike i ostalo) na web stranicama egradnja.hr zaštićeno su intelektualno vlasništvo tvrtke T&S d.o.o. Zadar ili drugih pravnih osoba te su zaštićeni Zakonom o autorskim pravima. Ako želite naše materijale koristiti za edukacijske svrhe, slobodno nam se javite i rado ćemo vam izaći u susret.

Redakcija se ne mora slagati s mišljenjem autora i izjavama sugovornika te ne preuzima odgovornost za sadržaj reklamnih oglasa.

 

Kvaliteta zraka u interijeru, zaštita okoliša i održiva nabava ključni su elementi održivosti

×
Podržite Naš Sadržaj
Jedinstvenim autorskim sadržajem približavamo vam priče o uspješnim projektima gradnje i uređenja objekata. Iza svake naše objave stoji dug proces prikupljanja informacija i uređivanja sadržaja, kojim vam želimo pružiti što više kvalitetnih objava uz ugodno iskustvo čitanja i profesionalne fotografije.
 
Ako vam se sviđa naš sadržaj i želite nas podržati kako bismo kreirali još više kvalitetnih priča za vaš užitak čitanja, podržite nas jednokratnom uplatom u željenom iznosu.
Podaci za popunjavanje virmana su sljedeći:
Broj računa: HR2524020061100040300
Poziv na broj: 00-100
 
Ako nas u ovom trenutku niste u mogućnosti podržati uplatom, podijelite link objave na vašim društvenim mrežama i nastavite čitati i pratiti stranice portala egradnja.hr
© 2024 T&S d.o.o.