Kave
 

Skandinavski dizajn obiteljskog stana kao odraz vlasnika, a ne trenda

Kad promišljen dizajn interijera nadilazi estetiku i stvara prostor sa svrhom, emocijom i jasnim identitetom
  • Foto: Bosnić+Dorotić

U središtu projekta interijera stana u Zagrebu, koji potpisuje arhitektica Dijana Vandekar iz Studija A38, nalazila se mlada obitelj s istančanim osjećajem za estetiku i strast prema dizajnu, naročito skandinavskom dizajnu

Njihov cilj nije bio samo urediti stan veličine oko 160 kvadrata, već oblikovati prostor koji ih autentično predstavlja – dugoročno, smisleno i neovisno o prolaznim trendovima.

Kako dizajnom interijera sakriti tehničke pogreške koje se ne mogu ispraviti?

Od samog početka dizajn je imao prioritet, a projekt je započeo već u roh-bau fazi. Budući da je tijekom izvedbe radova došlo do odstupanja od glavnog projekta, prvi je korak bio izraditi detaljan snimak postojećeg stanja, jer nacrti nisu bili u potpunosti relevantni. Zbog toga je dizajn interijera morao biti i funkcionalno rješenje – sakriti pogreške koje se više nisu mogle tehnički ispraviti, a istovremeno ponuditi skladan i estetski usklađen prostor.

Foto: Privatna arhiva

„Kada smo ušli u ovu priču, imali smo glavni projekt kao nekakav kostur u smislu vanjskih gabarita kuće, ali neke instalacije koje su već bile izvedene, primjerice cijevi kanalizacije, te sam raspored određenih prostorija nije u potpunosti odgovarao glavnom projektu. Nije postojala detaljnija dokumentacija u vidu izvedbenog projekta te se nismo imali na što vezati. Iz tih razloga radilo se o stvarno zahtjevnom projektu. Bilo je potrebno arhitektonsko znanje kako bi se razriješio niz određenih tehničkih sitnica koje projektant interijera nužno ne radi, nego obično dođe na gotovo”, rekla nam je o zatečenoj situaciji arhitektica.

Masivni parket od bijeljenog hrasta za osjećaj topline u prostoru

Baza interijera, koji se sastoji od tri spavaće sobe, velikog dnevnog boravka s kuhinjom i blagovaonicom, kupaonice i malog WC-a s praonicom rublja, definirana je mirnom, neutralnom paletom boja i materijala. Zidovi, stropovi i većina namještaja rađenog po mjeri izvedeni su u toploj nijansi bijele. 

S izuzetkom onih u mokrim prostorima, podovi su obloženi PPS Galeković masivnim parketom od bijeljenog hrasta, lakiranim natur mat lakom koji naglašava prirodnu teksturu drveta

„Upravo ta tekstura daje prostoru toplinu i taktilnost. Ova osnova omogućila je slojevito građenje karaktera prostora kroz pažljivo birane detalje – od komadnog namještaja i rasvjete do dekoracija koje prostoru daju osobni pečat”, kaže Dijana.

Investitori su se odlučili za masivni parket iz programa vodećeg proizvođača masivnih podova i parketa u Hrvatskoj - PPS Galeković (foto: Bosnić+Dorotić)
Naglašena prirodna tekstura drvene obloge dala je prostoru toplinu i taktilnost (foto: Bosnić+Dorotić)

Masivni parket se desetljećima tradicionalno koristi u uređenju interijera. Suvremeni načini obrade korigiraju njegova prirodna svojstva vezana uz trajnost, otpornost na vlagu, habanje i isušivanje, što ga čini modernim dodatkom koji će zadovoljiti i najzahtjevnije.

"Masivni parket odlikuje se dobrim toplinskim, zvučnim i gaznim svojstvima, moguće ga je više puta obnavljati, a u odnosu na, primjerice, višeslojne parkete, nema mogućnosti raslojavanja između lijepljenih slojeva te predstavljaju ekološki prihvatljivije rješenje", neke su od prednosti ove vrste drvenih podova koje ističu u PPS Galeković.

Prava funkcionalnost proizlazi iz toga da nešto savršeno odgovara baš tebi

Veći dio namještaja izrađen je po mjeri: ormari, zidne obloge, kupaonski pultovi, toaletni stolići… Arhitektica je sve dizajnirala isključivo za potrebe vlasnika te precizno prilagodila proporcijama prostorija i njihovim funkcijama. Kaže: 

Prava funkcionalnost proizlazi iz rješenja koje je savršeno prilagođeno tebi, a pritom su prostorne mogućnosti maksimalno iskorištene.

"Kroz custom made namještaj i obloge trudili smo se sakriti nespretno pozicionirane instalacije, nelogične zidne istake i slične elemente kako bismo postigli vizualnu čistoću prostora. Pritom smo pazili da ne gubimo dragocjen prostor, već da ga maksimalno iskoristimo – bilo kao prostor za odlaganje, bilo kao dominantan prostorni element, poput dugačke police koja se proteže kroz dnevni boravak i blagovaonicu."

Foto: Bosnić+Dorotić

Materijali korišteni u izradi kombiniraju estetiku i budžetsku učinkovitost. Vrata, obloge, police i vanjske stranice ormara izrađene su od lakiranog MDF-a, a unutrašnjost ormara i toaletni stolić od oplemenjene iverice u dekoru hrasta, koji teksturom vjerno imitira prirodni furnir.

"Investitori su mi ukazali veliko povjerenje kod rađene opreme. S takvom podrškom bilo je moguće realizirati rješenja koja spajaju estetiku i funkcionalnost."

Sobna vrata u visini prostora: estetski element koji nema svatko u interijeru

Od stolarskih radova ističe se posebno zahtjevna izvedba sobnih vrata u visini prostora.

Vrata u visini prostora su nešto što su klijenti posebno željeli kao jedan njima izuzetno lijep estetski element, koji nema svatko u interijeru. Investitori su dobri poznavatelji dizajna, velike estete i bilo im je jako važno da i ova vrata, kao i ostatak interijera, budu izvedeni na jednom vrlo visokom nivou. Proces njihove izvedbe je bio dosta zahtjevan, jer ne može takva vrata baš svaki stolar napraviti, tako da je za zahtjevnije izvedbe - vrata i zidne obloge koje se nadovezuju - bio zadužen jedan stolar, a za ostalo – veliku bijelu policu u dnevnom prostoru i spavaće sobe - drugi stolar.”

Foto: Bosnić+Dorotić

Bez dobre komunikacije s izvođačem i investitorom – sve ostaje samo dobra ideja na papiru

Dok je jedna stolarija izrađivala detaljne radioničke nacrte koji su pažljivo pregledani i korigirani prije montaže, druga je radila prema metodi "na licu mjesta": elementi su prvo pripasani u prostoru, zatim demontirani, lakirani i konačno ponovno montirani. Oba procesa zahtijevaju visoku razinu preciznosti, samo u različitim fazama izvedbe, te ono temeljno – dobru komunikaciju s arhitektom.

„Dobra komunikacija između arhitekta i izvođača je izuzetno važna, ako toga nema, sve će ostati samo dobra ideja na papiru."

Dodatno: trebati naći i dobrog majstora. 

„Mnogi se danas bave izvođenjem različitih radova, ali nisu svi vrhunski majstori u svom zanatu. Izrazito cijenim vrhunske majstore i u suradnji s njima uvijek puno toga naučim. Volim raditi s ljudima koji uživaju eksperimentirati i stvarati nešto novo, koji ne odbacuju dobru ideju samo zato što je malo izazovnija za izvesti." 

"Faza izvođenja mi je najdraži dio u cijelom procesu od ideje do realizacije - kad vidiš da se to što si zamislio pretvara u nešto trodimenzionalno i stvarno kroz dobru sinergiju svih ljudi koji su uključeni u projekt." 

Naravno da to sve kreće od dobrog investitora, onoga koji je jednako otvoren za suradnju, razmjenu ideja i slušanje struke, a to nije baš tako čest slučaj, priznaje arhitektica te ističe: 

"Da bi se dobio vrhunski rezultat, izrazito je važno nikoga ne izostaviti."

Dovoljan je jedan snažan, upečatljiv komad da "nosi" cijelu prostoriju

U odnosu na rađenu opremu, odabir kupovnog namještaja odvijao se uz veću fleksibilnost i aktivno sudjelovanje samih investitora, što je cijelom projektu dalo potrebnu dozu autentičnost. Kad se radi o privatnom prostoru, svatko želi unijeti u njega nešto svoje, dati neki svoj osobni pečat, komentirala je arhitektica. 

Neki od najupečatljivijih elemenata ovog interijera su statement komadi – oni koji privlače pažnju i daju prostoru identitet. U ovom slučaju to su klasici skandinavskog dizajna i suvremene ikone: Wishbone stolice Hansa Wegnera, PH 5 svjetiljka Poula Henningsena, sofa Bristol brenda Poliform i blagovaonski stol Graceful iz kolekcije Bolia

Foto: Bosnić+Dorotić

Prednost dizajnerskih klasika leži u njihovoj trajnosti – oni nadživljuju trendove, smatra arhitektica. Kada se takvi komadi estetski poklapaju s osobnim stilom vlasnika, riječ je o investiciji koja dugoročno donosi vrijednost i zadovoljstvo.

"Nekad je dovoljan jedan snažan, upečatljiv komad da „nosi” cijeli prostor, dok u drugim slučajevima pažljivo odabrani elementi zajedno stvaraju skladnu i sugestivnu atmosferu. Ključ je u ravnoteži između funkcionalnosti i izražajnosti.”

Rafiniran dizajn kupaonice uređene inovativnim materijalima

Osim dnevnog prostora, arhitektica nas je upoznala i sa zanimljivim rješenjima u prostoru kupaonice, gdje je kombinirala dva specifična materijala koja se ne mogu tako često vidjeti u interijeru.

Zidovi u kupaonici djelomično su obloženi keramičkim pločicama, a djelomično vlagootpornim MDF pločama na koje je prešan Fenix. Riječ je o inovativnoj površini koja kombinira elegantan, mat izgled s naprednim funkcionalnim svojstvima, zahvaljujući nanotehnologiji i specijalnim akrilnim smolama. Fenix je izrazito jednostavan za održavanje, izdržljiv, vodoodbojan, ugodan na dodir i na njemu se ne vide otisci prstiju, opisuje arhitektica.

Foto: Bosnić+Dorotić

"Odlučili smo se kombinirati dva materijala kako bismo unijeli dinamiku u prostor te kako bismo sakrili i ispravili određene prostorne nelogičnosti, koje je bilo lakše sakriti oblogom nego keramičkim pločicama. Zbog toga smo Fenixom obložili zid na kojem su wc, bide i niša prozora, a unutar obloge integrirali smo ormariće za kozmetiku. Čak smo i kupaonska vrata obložili Fenixom s unutarnje strane. Time je cijela površina tretirana jednoliko i minimalistički čisto."

Foto: Bosnić+Dorotić
Foto: Bosnić+Dorotić

Konzolni pult za umivaonik, zamišljen kao monolit, izrađen je pak od bijelog Corianaakrilnog kompozitnog materijala koji se može obrađivati tako da spojevi postanu potpuno nevidljivi. 

Foto: Bosnić+Dorotić

“Dva komada lijepe se specijalnim ljepilom, zatim bruse i poliraju do neprepoznatljivosti spoja. Od istog materijala izrađena je i obloga kade, što kupaonici daje dodatnu dozu rafiniranosti i kontinuiteta. Osim estetskih kvaliteta, Corian je izrazito otporan na vlagu i trošenje, što ga čini idealnim za ovakve primjene.”

Foto: Bosnić+Dorotić

Skandinavski dizajn – vrhunac profinjenosti, stila, čistoće i funkcionalnosti

Za arhitekticu Dijanu Vandekar ovaj projekt interijera pokazuje kako pažljivo promišljen dizajn može nadilaziti samu estetiku, stvarajući prostor sa svrhom, emocijom i jasnim identitetom. S guštom ga je radila, pogotovo kad je vidjela da s investitorima dijeli isti doživljaj skandinavskog dizajna.

„Za mene je skandinavski dizajn vrhunac profinjenosti, stila, čistoće, funkcionalnosti i cjelovitog promišljanja svakog segmenta, u što sam se uvjerila kad sam bila u Kopenhagenu. Tamo sam shvatila da se pravi dizajn ne nameće – on jednostavno prirodno postoji u prostoru i životu."

Foto: Bosnić+Dorotić

Skandinavski dizajn pedesetih godina prošlog stoljeća opisuje kao vrhunac majstorstva i dizajna. 

"Većina tih komada namještaja i danas djeluje moderno. Iza njih stoji i jedna vrlo složena priča, promišljen dizajn, osmišljavanje detalja, izvedba na vrlo visokom nivou... Čitav taj tehnološki proces je izrazito važan i značajan te karakterističan za sve skandinavske brendove. Ako težite takvoj estetici, to su komadi u koje se isplati uložiti jer odolijevaju trendovima", smatra arhitektica.

Uređenje interijera kao cjelovito sagledavanje prostora

Tu složenu priču o promišljenom dizajnu  nose i odabrani statement komadi u interijeru zagrebačkog stana. Dijana uzima za primjer PH 5 Mini svjetiljku Poula Henningsena. Nije to tek jedna fora svjetiljka iznad blagovaonskog stola

"Dizajner ove svjetiljke je istraživao kako neutralizirati refleksiju da bi postigao idealno ambijentalno svjetlo iznad blagovaonskog stola. Kroz dizajn svjetiljke u obliku cvijeta postigao je to da ti uopće ne doživljavaš sam izvor svjetla, odnosno žarulja te ni u jednom trenutku neće zaslijepiti, nego se ta svjetlost disperzivno odbija od slojeve – latice i vrlo mekano raspršuje u prostor. Meni su te stvari fascinantne. Stvarno cijenim kad se u produkt dizajnu ne ide samo na neku novu zanimljivu estetiku, već kad iza svega stoji jedan inženjerski pristup."

Uostalom, tako i ona sama generalno gleda na interijer.

"S obzirom na to da imam inženjerski background, meni interijer nije samo dekoriranje, već baš cjelovitije sagledavanje prostora, osmišljavanje identiteta, "popeglavanje" određenih stvari, pogotovo ako se nešto loše izvelo u procesu koji je prethodio fazi uređenja interijera", sumira arhitektica Studija A38. 

Arhitektica i dizajnerica interijera Dijana Vandekar, Studio A38 (foto: Maja Bosnić)

 

Zahvaljujemo PPS Galeković što su podržali našu priču o projektu uređenja interijera Studija A38

 

Projekt interijera: Studio A38, arhitektica Dijana Vandekar

Materijal ugrađen u interijeru: PPS Galeković masivni parket, vlagootporne MDF ploče, Corian, Fenix

Dizajnerska rasvjeta: PH 5 Mini svjetiljka Poula Henningsena

Dizajnerski namještaj: sofa Bristol (Poliform), blagovaonski stol Graceful (Bolia), Wishbon stolice (dizajn Hans Wegner) 


 

Fotogalerija

 

#Oznake

 

Materijali (tekstovi, fotografije, grafike i ostalo) na web stranicama egradnja.hr zaštićeno su intelektualno vlasništvo tvrtke T&S d.o.o. Zadar ili drugih pravnih osoba te su zaštićeni Zakonom o autorskim pravima. Ako želite naše materijale koristiti za edukacijske svrhe, slobodno nam se javite i rado ćemo vam izaći u susret.

Redakcija se ne mora slagati s mišljenjem autora i izjavama sugovornika te ne preuzima odgovornost za sadržaj reklamnih oglasa.

 

Skandinavski dizajn obiteljskog stana kao odraz vlasnika, a ne trenda

Pretplati se na egradnja.hr Newsletter

Ne propustite edukativan građevinski sadržaj. egradnja newsletter stiže na vašu adresu, prijavite se!

© 2025 T&S d.o.o.