Uspješna arhitektonska tvrtka: izgradite je na snažnim menadžerskim vještinama, ne samo na dizajnu
Arhitekt ste koji ima svoj vlastiti ured, samozaposleni ste ili vodite tim od nekoliko zaposlenih, znate napraviti projekt, ali znate li svoj talent pretvoriti u profit? Znate li efikasno komunicirati i upravljati sa svojim zaposlenicima? Znate li odrediti prioritete u svom poslovanju? Promišljate li strateški budućnost svoje tvrtke? Znate li osnove financija: baratati s PDV-om, bruto/neto prometom, plaćama, formirati cijenu, napisati ponudu...? Zatrpani ste poslom, klijentima i projektima, ali vam u usporedbi s obimom posla nedostaje novaca?
Kako bi među svojim članovima koji su vlasnici tvrtki i poslodavci osvijestili kako njihov posao nije „samo“ napraviti projekt, već i voditi poslovanje, Hrvatska komora arhitekata pokrenula je ciklus radionica koje se kroz šest tema/modula fokusiraju na razvoj potrebnih kompetencija menadžera. Jer ako ste dobar arhitekt i imate svoj ured, to ne znači automatski da ćete i dobro upravljati svojim poslovanjem i zaposlenicima.
A koje su to vještine, znanja i sposobnosti koje arhitekti moraju posjedovati kako bi ostvarili uspješno arhitektonsko poslovanje, polaznici radionica uče i vježbaju pod mentorstvom poslovne trenerice Sanje Varlaj. S kojim se sve poduzetničkim izazovima susreću arhitekti u vođenju svojih ureda i kako će im novostečene vještine pomoći da postanu bolji menadžeri, pročitajte u nastavku.
Kako je krenula ideja o održavanju radionica upravo na temu unaprjeđenja poslovanja arhitekata?
Kako već dugo u svojoj tvrtki „SV Education & Consulting“ radim, između ostalog, osobno i poslovno savjetovanje te treninge liderskih i menadžerskih vještina, među mojim klijentima su i arhitekti koji su me kontaktirali sa željom da unaprijede sebe i svoje poslovanje. Posla im nije nedostajalo, po tom je pitanju sve bilo odlično, nego su jednostavno htjeli uvesti reda u dijelu koji se tiče menadžmenta, vođenja poslovanja i ljudi.
Među njima je bila i jedna uspješna arhitektica iz Zadra koja je, zadovoljna velikim rezultatima i pomakom koji je uspjela ostvariti u svom poslovanju kroz naše savjetovanje, opisala Komori svoje iskustvo i predložila održavanje radionica. Njezin je prijedlog naišao na plodno tlo i tu se moram jako zahvaliti stručnom tajniku Komore, gospodinu Robertu Loheru, koji je također prepoznao mogućnost napretka struke kroz rad na vještinama vođenja ljudi i poslovanja te potrebu da se članovima po prvi put ponudi i jedna takva edukacija.
Kontaktirao me je, objasnio najčešće probleme koje arhitekti imaju, nakon čega sam složila konkretan i zaokružen program od šest radionica unutar šest mjeseci, znajući već iz iskustva od kuda treba krenuti i koje teme ponuditi.
Koja to osnovna znanja i vještine nedostaju arhitektima da bi postali uspješni poduzetnici?
Prije svega nema svjesnosti što je to biti poduzetnik. Krenu otvoriti svoj arhitektonski ured, studio ili biro, a da nisu svjesni da su ustvari krenuli u poduzetništvo. Poanta poduzetništva je da generira novac. Poduzetnik otvara posao da zaradi novac. Točka. „Ljubav“ prema poslu je condition sine qua non, no nije dovoljan i to su svi odmah prepoznali.
Ako si dobar arhitekt, to ne znači da ćeš biti uspješan kada otvoriš svoju tvrtku. Postoje druga znanja i vještine koje moramo posjedovati da bi od onoga što znamo – struke stvorili novac. Onaj dan kada otvorimo svoju tvrtku moramo biti svjesni da nismo samo arhitekti, nego da imamo još dvije uloge: menadžera i vlasnika. Menadžer radi s ljudima, zapošljava ljude, razgovora s knjigovođom, slaže financijski plan i marketinšku strategiju, dok vlasnik na kraju mjeseca ili godine želi u svojoj bilanci imati plus, tj. profit.
I nije lako, o bilo kojoj struci da je riječ, prijeći iz mindseta zaposlenika koji je odličan u tome što radi, u ovom slučaju izvrsnog arhitekta punog kreative, stručnosti, znanja, edukacija itd., u mindset vlasnika i menadžera jedne tvrtke. Ono što sam puno puta čula na ovim radionicama je: O tome se na fakultetu ne uči. Polaznici stalno komentiraju kako neke stvari čuju po prvi put i koliko bi im bilo lakše da su se s osnovama poduzetništva upoznali još na fakultetu jer bi izbjegli mnoge pogreške.
Posebno velik interes iskazan je za radionicu koja se bavila poslovnim financijama. Kakvi su arhitekti po pitanju vođenja financija?
Arhitekti bi trebali poznavati osnovne elemente poslovnih financija kao što je bruto/neto promet, što je PDV, gdje dolazi PDV, kako ga odbijati/dodati na cijene i ono o čemu smo dosta pričali - kako izračunati cijenu sata rada. A kako se pokazalo na radionici, većina polaznika uopće nije pratila svoje troškove poslovanja ili mjesečne prihode.
Financije uključuju postavljanje strategije, a strategija ustvari znači marketing. Polaznicima je bilo posebno interesantno kad sam počela pričati o poslovnim financijama iz aspekta marketinga. Postavljanje jasne strategije je ključno za svaku tvrtku, one klasične 4P marketinške postavke: koje usluge/proizvod ću raditi, za koju cijenu, kojoj ciljanoj publici i na koji način. Na radionici smo se dotakli tih 4P postavki te smo razgovarali o tome što bi oni mogli istaknuti kod sebe u svojoj tvrtki i zašto bi neki klijent baš njih angažirao, nakon čega su polaznici razrađivali svoje ideje kroz upitnike.
Još jedna važna stvar o kojoj smo pričali u segmentu financija je kako složiti jasno artikuliranu ponudu,onu koju će i njihov potencijalni klijent, a ne samo oni kao arhitekti, znati čitati. Razgovarali smo o tome što sve treba napisati, kako napisati, kako objasniti, prošli smo cijeli put od pisane ponude do sastanka na kojem treba prezentirati ponudu, što često nije bio slučaj. Pokazalo se da općenito nedostaje svjesnosti o kvaliteti i marketinškom pristupu, u smislu kako privući klijente onim u čemu ste najbolji i i što možete drugačiji napraviti kako bi vaša usluga bila prepoznata.
Opišite nam koncept radionica.
Odabrala sam modularni pristup kako bi svaka cjelina stajala zasebno, tako da nema nikakvih problema ako se netko prijavi na određen, pojedinačni modul, a ne na sve. Primjerice, na modulu o poslovnim financijama je bilo možda dvoje, troje novih ljudi. Interes je jako velik pa smo za svaki modul imali po dvije grupe. Većina polaznika dolazi od samog početka ciklusa, sudjeluje u svakom modulu, svi su se već upoznali i međusobno povezali, što je još jedan velik benefit ovih radionica.
Radionice su složene tako da, ovisno o temi, ima puno vježbi, nije ex cathedra predavanje. Naravno, uvijek je važno uputiti polaznike u teoriju, no najbolje se uči kroz vježbe - samostalne, grupne, u paru. Kroz vježbe polaznici međusobno dijele svoja saznanja međusobno i donose zaključke.
Broj polaznika ograničen je na 20 upravo iz razloga kako bi ljudi mogli doći do izražaja. Polaznicima uvijek dajem prostora za njihove komentare i viđenje određene teme, razmjenu iskustva, problema i rješenja, a što im je, kako su sami komentirali, jako važno. Čovjeku je uvijek lakše kad vidi da se i drugi suočavaju s istim ili sličnim izazovima u poslovanju. Do mnogih uvida i mogućih rješenja došli su zajednički nakon prijedloga ili komentara kolege koji je uspješno riješio određen problem.
Kakva je struktura polaznika vaših radionica?
Velika većina su mikropoduzetnici - samozaposleni ili vode arhitektonski ured s nekoliko zaposlenih. Struktura polaznika je šarolika, od mlađih arhitekata do onih s 15,20 godina radnog staža, ali koji su unatoč tom dugogodišnjem iskustvu svjesni da bi mogli nešto drugačije, bolje, pametnije. Ima i polaznika koji nisu poduzetnici, već su zaposlenici koji žele znati više.
Ljudi koji dolaze na edukacije su vrlo inteligentni, pametni, posloženih etičkih stavova i vrijednosti. Dakle, rade dobro, ali im je problem svjesnost njihovih uloga po ulasku u poduzetništvo. Sve je to dio osobnog razvoja kojim smo se bavili kroz prva dva modula, a na kojima smo odradili razne vježbe poput vježbe pregovaranja i vođenja sastanaka s različitim temperamentima. Naime, svi smo se rodili različiti, naši temperamenti se razlikuju, različito percipiramo, učimo, komuniciramo i tu ustvari nastaju i problemi. Da bi projekt prošao, moramo se znati prezentirati u odnosu na različite temperamente, onako kako bi druga strani htjela čuti, a ne onako kako bi mi to učinili iz naših cipela! To su neke od ključnih vještina dobrih komunikatora, a koje su u poduzetništvu, kao i u životu, važne kako bi mogli iskoristili svoj potencijal.
Kojim vještinama ćete se baviti na preostale tri radionice?
Ono što slijedi u narednim modulima vezano je za dio menadžmenta, a radi se o jako važnim vještinama koje bi arhitekti, općenito svi poduzetnici, bilo da su samozaposleni ili imaju zaposlenike, trebali naučiti:
- postavljanje smart ciljeva: za sebe, tvrtku, projekt...,
- tehnika delegiranja zadataka: što i kako delegirati, razlozi zbog kojih ne delegiramo, koraci koje moramo poštovati kod delegiranja...,
- davanje i primanje feedbacka: kako dati povratnu informaciju klijentu, zaposleniku ili poslovnom partneru u nekoj situaciji, bilo da se radi o pohvalnom feedbacku ili onom koji je korektivan u smislu da nešto s čime nismo zadovoljni treba drukčije napraviti.
S obzirom na odličan odaziv, postoje li planovi za ponovno održavanje radionica na ovu ili slične teme vezane uz poslovanje?
Neke ideje postoje jer je interes zaista velik. Sami arhitekti izrazili su želju za održavanjem modula posvećenog strateškom marketingu jer im nedostaje znanja iz tog područja, no konačnu odluku o tome će donijeti Komora.
Tema za radionice ne nedostaje. Ima dosta prostora da se u struci napravi iskorak po tom pitanju kao što su, recimo, zdravstveni radnici napravili. Danas postoji menadžment u zdravstvu, kulturi... kroz koji se uče neke specifičnosti upravljanja u tim područjima.
Pohvalila bih Komorinu inicijativu za održavanjem ovih radionica i smatram da je za svakog arhitekta sudjelovanje na njima stvarno dobro investirano vrijeme i novac.
Raspored održavanja preostalih modula:
4. MODUL (15. i 22. svibnja 2025.): Učinkovito postavljanje ciljeva, planiranje projekata i vođenje zaposlenika
5. MODUL (5. i 12. lipnja 2025.): Učinkovito delegiranje (davanje) zadataka zaposleniku, određivanje prioriteta u danu za sebe i zaposlenike kako bi izbjegli burnout i smanjili stres
6. MODUL (26. lipnja i 3. srpnja 2025.): Pohvale i kritike od šefa prema zaposleniku, motivacija zaposlenika
Prijave na edukaciju šalju se mailom na r.loher@arhitekti-hka.hr, uz napomenu da je broj mjesta ograničen. Više o edukaciji, prijavi i cijeni radionica pročitajte na stranici HKA.
Fotogalerija
#Oznake
Materijali (tekstovi, fotografije, grafike i ostalo) na web stranicama egradnja.hr zaštićeno su intelektualno vlasništvo tvrtke T&S d.o.o. Zadar ili drugih pravnih osoba te su zaštićeni Zakonom o autorskim pravima. Ako želite naše materijale koristiti za edukacijske svrhe, slobodno nam se javite i rado ćemo vam izaći u susret.
Redakcija se ne mora slagati s mišljenjem autora i izjavama sugovornika te ne preuzima odgovornost za sadržaj reklamnih oglasa.