Gdje je nestao A+ razred na oznaci za energetsku učinkovitost?
Kao građevinski portal već smo obrađivali teme o energetskoj učinkovitosti na području arhitekture i građevine te odabiru kvalitetnih materijala, izolacije, adekvatnog sustava grijanja / hlađenja, kvalitetnih prozora i vrata i slično.
S početkom hladnijeg vremena sve napetije se očekuju računi za struju, a ušteda energije postaje sve prisutnija tema. Dok nam se sprema poskupljenje energije i zahvalni smo na ovogodišnjem produženom ljetu bilo bi dobro razmisliti o odgovornom pristupu potrošnje energije i kako mu doprinijeti na osobnijoj razini. To možemo postići edukacijom i željom za usvajanjem nekoliko novih korisnih navika.
No, tu smo i sami naišli na nekoliko nedoumica. Ušteda energije, energetska učinkovitost, energetske oznake? Zašto smo nekada kupovali A+++ uređaje, dok danas na oznakama viđamo sve udaljenija slova abecede, dok je tek obični A razred gotovo nemoguće pronaći? U razgovoru sa Markom Bišćanom dipl. ing. el., voditeljem projekta Label2020 nastojali smo riješiti ovu zbrku pojmova i otkriti najvažnije savjete za što veće energetske uštede u kućanstvu. Kako odabrati uređaj koji će biti energetski učinkovit za naše potrebe i gdje i kako možemo doći do potrebnih informacija te donijelti što ispravniju odluku prvi kupovini.
Koja je razlika između energetske učinkovitosti i uštede energije?
U određenim segmentima energetska učinkovitost i ušteda energije se preklapaju, dok se u određenim razilaze. Ušteda energije jest ono na što svatko i pomisli kada čuje izraz – smanjena potrošnja energije koja dovodi do ušteda.
Energetska učinkovitost je nešto drugačiji pojam, definira omjer između utrošene energije i dobivenog rezultata. Cilj je za dobiveni rezultat utrošiti što je manje energije. Primjeri dobivenih rezultata su ugrijani prostor na 22°C kada netko u njemu boravi, oprano 7 kg rublja i slično. Što je nešto učinkovitije, za isti traženi rezultat, troši manje količine energije.
Može se opet objasniti na primjeru količine opranog rublja, odnosno perilice rublja. Ako moramo oprati 7 kg rublja, učinkovitija perilica će utrošiti manje energije te ćete ostvariti uštede energije. Ukoliko nakon kupnje učinkovitije perilice rublja, naša potreba naraste na 14 kg opranog rublja, tada će se utrošiti više energije, jer peremo više rublja te ne ostvarujemo uštedu energije.
Zaključno, ušteda energije je apsolutan broj, dok je energetska učinkovitost uvijek omjer između utrošene energije i traženog rezultata. U većini slučajeva povećanje energetske učinkovitosti dovodi do ušteda energije, ali u nekima može doći i do povećanja potrošnje energije, prije svega u slučajevima kad se diže životni standard.
Koja je osnovna razlika između novih i starih energetskih oznaka na kućanskim uređajima? Kako ih ispravno čitati i donijeti najbolju odluku o kupnji?
Kada se uspoređuju nova i stara energetska oznaka, u većini slučajeva, tri su glavne razlike: QR kod, drugačija ljestvica energetske učinkovitosti te drugačije navođenje utrošene energije.
Nova energetska oznaka posjeduje QR kod koji je povezan sa digitalnom bazom podataka na razini EU. Skeniranjem QR koda, pomoću pametnog telefona, pristupa se dodatnim informacijama za sve označene proizvode, koje mogu pomoći prilikom odabira optimalnog uređaja.
Kod svih proizvoda je redefinirana ljestvica energetske učinkovitosti, a uključuje samo energetske razrede od A do G. Više nema A + razreda energetske učinkovitosti.
Te na kraju, za dio uređaja je promijenjen način iskazivanja potrošnje energije. Na prijašnjim energetskim oznakama navođena je godišnja potrošnja energije, koja je bila povezana sa prosječnim načinom korištenja. Danas, za uređaje gdje način korištenja ima značajan utjecaj, potrošnja energije se iskazuje u 100 ciklusa ili 1000 sati rada.
Na primjer stara energetska oznaka za perilicu posuđa navodila je godišnju potrošnju energije pod pretpostavkom korištenja perilice 280 ciklusa u godini dana. Pretpostavljeno korištenje nije bilo navedeno na energetskoj oznaci te je kupcu bilo teže proračunati potrošnju za njegov način korištenja. Danas se navodi potrošnja u 100 ciklusa, što je oko 2 puta tjedno, čime kupac može jednostavnije preračunati potrošnju za svoj način korištenja.
Uz ove očite izmjene, potrebno je napomenuti kako je izmijenjen i grafički izgled energetske oznake, kako se u određenom segmentu izmijenio način testiranja uređaja, a time i potrošnja te kako su redefinirani uvjeti za pojedine razrede energetske učinkovitosti.
Prilikom kupnje pojedinog uređaja preporuča se odabir temeljem vlastitih potreba. Generalno, uvijek je korisno voditi računa o učinkovitosti uređaja, ali potrebno je u obzir uzeti i druge karakteristike, poput dimenzija, kapaciteta, razine buke te nekih dodatnih funkcionalnosti. Većinu podataka moguće je iščitati s energetske oznake ili skeniranjem QR koda na energetskoj oznaci.
Na kraju na optimalan odabir utjecaja ima više pokazatelja te je teško napraviti globalnu preporuku. Ono što možemo preporučiti je korištenje besplatne aplikacije „Provjera učinkovitosti uređaja“ razvijene u sklopu Label2020 projekta. Aplikacija „Provjera učinkovitosti uređaja“ razrađena je sa ciljem pomoći građanima prilikom kupnje uređaja, kako bi na temelju dodatnih informacija odabrali optimalni uređaj.
Gdje je nestao A razred i sve one varijante A+++ razreda? Kada se očekuje da ćemo moći kupiti uređaj sa A razredom energetske učinkovitosti?
Promjenom energetske oznake redefinirana je i ljestvica energetske učinkovitosti. Najbolji razred energetske učinkovitosti je A, a najgori je G. „+“ su otišli u povijest. Navedeno je napravljeno tako da su postroženi zahtjevi za pojedine razrede energetske učinkovitosti, a najbolji razredi su ostavljeni za budući tehnološki razvoj.
Svaka kategorija kućanskog uređaja ima zasebne uvijete za svrstavanje u pojedini razred. Tako kod perilica rublja već postoje proizvodi energetskog razreda A. Isto vrijedi i za izvore svjetlosti te perilice posuđa. Za druge kategorije još ne postoje uređaji energetskog razreda A (ili se ne mogu naći u Hrvatskoj). Primjer su televizori gdje je najbolji energetski razred E.
Kako funkcionira alat za provjeru učinkovitosti uređaja? Imate li povratne informacije od potrošača? Služe li se njome i pomaže li kod odabira uređaja?
Aplikacija radi samo sa uređajima koji posjeduju novu energetsku oznaku, a to je većina većih kućanskih uređaja kao i izvori svjetlosti (detaljan popis se može vidjeti na stranici (https://tool.label2020.eu/hr). Skeniranjem QR koda ili unosom proizvođača i modela, aplikacija preuzima ključne informacije o proizvodu iz EU baze podataka te daje usporedan prikaz za sve odabrane proizvode.
Dodatno, u aplikacije je moguće odabrati način korištenja uređaja čime se dobivaju i prilagođeni očekivani troškovi za električnu energiju i vodu. Unosom i samih cijena proizvoda moguće je dobiti ukupan trošak za taj proizvod (cijena i budući troškovi za energiju) u odabranom životnom vijeku (očekivanom vijeku korištenja uređaja).
Možete li nam dati nekoliko ključnih savjeta za energetski učinkovitije kućanstvo?
Ne koristi uređaje kada ih ne trebaš, odnosno koristi ga na ispravan način. Izaberi uređaj primjeren svojim potrebama. Ova dva savjeta su generalna, ali rješavaju većinu nepotrebne potrošnje.
Vrijeme korištenja uređaja može značajno utjecati na troškove stoga preporučujem da uređaje koje možete koristite za vrijeme trajanja niže tarife, odnosno noću.
Za odabir optimalnog uređaja više informacija se nalazi na stranici https://ustedienergiju.hr/kako-odabrati-ucinkoviti-kucanski-uredaj/. Na stranici https://ustedienergiju.hr/savjeti-za-ustedu-energije-u-kucanstvu/ se nalaze i neki savjeti za pojedine kategorije uređaja.
Malo detaljnije, kroz primjere će se objasniti ova dva ključna savjeta. U primjerima ćemo se bazirati na veće kućanske uređaje jer su oni i tema projekta.
Tako bi primjer za krivi odabir potrošača mogla biti kupnja hladnjaka sa zamrzivačem čiji volumen ne odgovara potrebama korisnika. Potrošnja hladnjaka sa zamrzivačem direktno ovisi o hlađenom i zamrznutom volumenu. Tako će prosječan hladnjak, koji se može kupiti danas na tržištu, volumena 250 l (200 hlađeno + 50 zamrznuto) utrošiti oko 160 kWh/god. Hladnjak iste učinkovitosti, ali većeg volumena (250 hlađeno i 100 zamrznuto) utrošiti će oko 200 kWh/god. U kućanstvima sa manjim brojem članova primjereniji je manji hladnjak, odnosno veličinu hladnjaka je potrebno prilagoditi stvarnim potrebama za hlađenjem namjernica.
Drugi primjer, a tiče se krivog načina korištenja, mogla bi biti perilica rublja. Ukoliko se u obzir uzme prosječna perilica kapaciteta od 7 kg, koja se koristi svaki dan (365 ciklusa godišnje), potrošnja električne energije bi iznosila oko 235 kWh/god. Najčešće, perilica rublja se ne koristi napunjena rubljem do maksimuma svog kapaciteta. Za primjer će se uzeti prosječna napunjenost od 6 kg. Ukoliko bi se perilica koristila na nazivnom kapacitetu od 7 kg tada bi bilo dovoljno da perilica iz našeg primjera odradi samo 313 ciklusa za istu količinu opranog rublja u odnosu na 365 ciklusa kako se sada koristi. Tada bi potrošnja električne energije iznosila 200 kWh/god. Iz prethodnih primjera lako se mogu povući paralele i na druge veće kućanske uređaje poput sušilica, perilica posuđa i slično.
Napomena, potrošnja uređaja u danim primjerima je za prosječne uređaje koji se trenutno kupuju na tržištu,ako se radi o starijim modelima utrošena energija, ali i uštede su viših vrijednosti.
Kako primjerice odabrati energetski učinkovit televizor?
Navedeno je relativno jednostavno, a to je odabrati televizor koji za isti promjer ekrana utroši manje energije. Ipak, za optimalni odabir potrebno je u obzir uzeti više parametara. Prvi korak je svakako odabir promjera ekrana - najbolje iskustvo gledanja dobit ćete kada ekran zauzima približno 40 % vašega vidnoga polja, stoga prilagodite udaljenost gledanja i veličinu televizora veličini prostorije u kojoj se nalazi. Tada je potrebno u obzir uzeti i duge parametre, poput broja i tipa različitih priključaka, dodatne funkcionalnosti, programsku podršku i slično.
Završno, preporuča se i usporedba potrošnje energije. Ovdje je potrebno napomenuti kako se na energetskoj oznaci nalaze podaci o potrošnji energije u dva različita načina rada - standardni dinamički raspon (SDR) i veliki dinamički raspon (HDR). Ovisno o očekivanom načinu korištenja promatra se jedan ili oba parametra.
Da li se provode ili su se možda već provodile edukacije prodajnog osoblja koje prodaje elektroničke uređaje o energetskoj učinkovitosti?
Kroz naše kontakte u pojedinim distributerima, određene edukacije su odrađivane, naravno ovisi od distributera do distributera. Dodatno, u sklopu projekt Label2020 razvijen je i online edukacijski modul o novim energetskim oznakama. Edukacijskom modulu se može, potpuno besplatno, pristupiti na stranici https://hr.label2020.eu/informacijski-kutak/informacije-za-distributere-i-dobavljace/e-ucenje/.
Kome se kupci mogu obratiti u slučaju da imaju nedoumice vezano za energetsku oznaku i odabir proizvoda?
Uvijek se najbolje obratiti prodajnom osoblju jer oni znaju pregršt informacija o proizvodima koje prodaju, pogotovo u specijaliziranim dućanima. Također, prije kupnje novog uređaja, preporuča se pretraga i informiranje o novim značajkama pojedinih uređaja, čitanje recenzija i slično.
Tijekom dva do četiri sata moguće je upoznati se sa mogućnostima uređaja. U današnje vrijeme pristup informacijama preko interneta svakako olakšava donošenje konačne odluke. Ono što svakako treba imati na umu je činjenica kako većina većih kućanskih uređaja ima životni vijek od prosječno 10 godina. Znači da će se navedeni uređaj koristiti duži period te naša odluka prilikom kupnje ima srednjoročni utjecaj na naš životni prostor.
Autor: Marina Čelica, dipl. oec.
Fotogalerija
#Oznake
Materijali (tekstovi, fotografije, grafike i ostalo) na web stranicama egradnja.hr zaštićeno su intelektualno vlasništvo tvrtke T&S d.o.o. Zadar ili drugih pravnih osoba te su zaštićeni Zakonom o autorskim pravima. Ako želite naše materijale koristiti za edukacijske svrhe, slobodno nam se javite i rado ćemo vam izaći u susret.
Redakcija se ne mora slagati s mišljenjem autora i izjavama sugovornika te ne preuzima odgovornost za sadržaj reklamnih oglasa.