Posjetili smo kafić-galeriju Botaničar i provjerili zašto već prilično dugo slovi za jedno od ljepših i ugodnijih kulturno-umjetničkih okupljališta u metropoli. Osim što služi kao kreativna platforma, Botaničar osvaja svojim unutarnjimuređenjem koje evocira duh prošlih vremena, a ujedno odražava društvenu angažiranost i umjetničke afinitete njegovih vlasnika.
Kafić, galerija, društveni klub, teško je jednom riječju definirati prostor Botaničara. S jedne strane, njegovo je ime inspirirano neposrednom blizinom Botaničkog vrta, a s druge strane, željom vlasnika da osmisle prostor inspirativne i opuštajuće energije koji će služiti kao svojevrsni rasadnik novih ideja, kulture, dobre glazbe, raznovrsne i maštovito osmišljene ugostiteljske ponude. I u tome su uspjeli. Poduzetni kreativni dvojac Ivica i Marko, inače obojica rodom iz Zadra, već osam godina uspješno vodi ovu, kako su je sami opisali pri otvaranju, „biljku u nastajanju na kulturnoj i ugostiteljskoj mapi Zagreba“. Od samih je početaka omiljeno mjesto predstavljanja i druženja kreativaca svih vrsta, a s vremenom je „izrasla“ i u jednu od popularnijih i ljepše uređenih kafić-galerija u metropoli.
Lokacija kao inspiracija za uređenje
Više od poslovnog poduhvata, Botaničar je prije svega passion projekt dvojice prijatelja koji su htjeli ostaviti nešto gradu i postati dio zajednice. U priču nas uvodi suvlasnik Botaničara Ivica:
„Kada smo krenuli u cijeli projekt, Marko i ja smo prvo sjeli i pričali o tome što mi želimo, što volimo u gradu, što je to novo što želimo ponuditi. Htjeli smo napraviti mjesto u kojem bi se mi sami dobro osjećali i u koje bi izlazili, mjesto koje će ostaviti trag na duh grada. U nekom inicijalnom momentu kada smo otvorili, uređenjem interijera i organizacijom izložbi privukli smo mnogo ljudi iz arhitektonske, dizajnerske scene i kreativne zajednice. No u nekom našem poslovnom planu i razmišljanju o tome što želimo, nismo se htjeli ograničiti na određeni profil gostiju, jer smo željeli biti otvoreni prema svima, a to se i dogodilo.
U isto vrijeme nam dolaze i klinci s fakulteta, susjedi u mirovini, ostali ljudi iz kvarta i drugih dijelova grada, turisti... To je nekakav put kojim smo htjeli ići - biti dio zajednice.“
Duga potraga za idealnom lokacijom na kojoj bi realizirali svoju ugostiteljsko-umjetničku priču dovela ih je na Trg Marka Marulića, u prostor nekadašnje privatne trgovine. Iako pomalo udaljen od gradske vreve, dvojac je prepoznao potencijal ovog poviješću i zelenilom ispunjenog ambijenta, smještenog unutar Zelene potkove. Iz Botaničara puca pogled na zgradu Hrvatskog državnog arhiva, jednog od najljepših objekata iz doba secesije, u neposrednoj je blizini gradske zelene oaze Botaničkog vrta. Okruženje je to na koje se prostor nenametljivo nadovezao svojim vanjskim i unutarnjim uređenjem.
„Pri uređenju smo gledali na to gdje dolazimo, jer ono što nam je bila prvotna motivacija je lokacija. Od cijele Zelene potkove, ovaj je trg možda najmanje poznat, ali je po meni jedan od ljepših. Nekada je ovdje bilo življe, 90-tih kada je tu bila Sveučilišna knjižnica pa je samim time bilo i više studenata. Sada je to Državni arhiv, jedna od atraktivnijih zgrada u Zagrebu, čiji interijer je još ljepši.“
Suradnja s institucijama, craft cvjećarnama, kreativcima
S obzirom na dvosmisleno značenje imena Botaničar, kojim se aludira na blizinu Botaničkog vrta i ideju kultiviranja kulture, tema botanike je lajt motiv cjelokupnog uređenja. Botaničar se na prvu čini pravim malim rajem za sve biljkoljupce. Opuštajućoj atmosferi unutarnjeg prostora, osjećaju da kavu ili osvježavajući koktel s đumbirom ispijate u stakleniku, doprinosi mnoštvo raznovrsnog zelenog bilja u lončanicama, vazama i drugim dekorativnim posudama. Ljeti se taj zeleni duh Botaničara širi na vanjski prostor koji nalikuje urbanoj džungli. Kroz nedavno obnovljenu fasadu, ostvaren je povijesni akcent kao i sigurnost posjetitelja, a sjajno se uklopila i nova terasa koju je projektirao arhitekt Dinko Uglešić.
„Mi smo ljubitelji biljaka i to je tada bila jasna poveznica s Botaničkim vrtom i cijelim okruženjem. Tu smo ušli u suradnju s raznim kreativcima iz tog dijela. Imamo prijatelje iz artisan cvjećarna koji nam rade razne dekoracije, surađivali smo s Botaničkim vrtom, različitim ljudima koji se bave biljem, koji su nas podržali u sadnji unutarnjeg i vanjskog bilja, a za izgled terase je zaslužan projekt prijatelja Botaničara, arhitekta Dinka Uglešića.“
Kako je trgovina prenamijenjena u ugostiteljski objekt?
Pri samom preuređenju prostora trgovine išlo se u određene rekonstrukcijske zahvate. Ispod postojećeg armstrong stropa nalazio se onaj bačvastog oblika koji je u radovima zadržan i obnovljen. Otvaranjem prozora prostor je prodisao, dok je važni element interijera – terrazzo pod otkriven sasvim slučajno.
„Oduševili smo se kad smo vidjeli što je ispod keramičkih pločica, uspjeli smo originalni terazzo pod izbrusiti i spasiti. Želja nam je bila zadržati taj duh prošlih vremena s modernim twistom, zato smo ga i ostavili.“
Sami prikupljali i restaurirali namještaj
Retro ugođaj u prostoru interijera postignut je i pomno odabranim vintage komadima namještaja: ladičar za sjemenje iz doba Austro-Ugarske, coctail foteljice, stolice klasika slovenskog dizajna Nike Kralja. Iako nisu stari, drveni stolovi svojim dizajnom također evociraju 50-te.
„Kako je jako dugo trajao proces traženja prostora, kasnije radova i ishođenja dozvola, imali smo dosta vremena za prikupiti priličan broj komada. Taj dio je moja strast, skupljam stare predmete kojima volim udahnuti novi život. Namještaj smo nabavljali posvuda; po buvljacima, nešto preko partnera koji se time bave. U biti smo spasili namještaj iz 50-tih, 60-tih godina koji su ljudi bacali i nisu prepoznavali njihovu vrijednost u povijesti dizajna. Ove Niko Kralj stolice su nekada bile sveprisutne. Dosta toga, što je nažalost završilo u smeću, sada se opet vrednuje, obnovljena stolica je danas na cijeni.“
Novi život udahnuli su i odbačenom laboratorijskom materijalu s obližnjeg Fakulteta kemijskog inženjerstva i tehnologije. U Botaničaru su iskorišteni kao razni dekorativni detalji, primjerice kao posude za cvijeće, a posebno je atraktivno stropno rasvjetno rješenje u obliku niza staklenih kemijskih zvona. Svi su ovi detalji poveznica s okruženjem u kojem Botaničar „raste“ i na određen način, poput mreže postavljene na stropu, simboliziraju Botaničarevu ideju o kreativnom povezivanju unutar zajednice.
Nova dizajnerska rješenja za bolju funkcionalnost
S obzirom na raznolikost kulturnih događaja koje organiziraju – izložbe, promocije knjiga, dobrotvorne akcije, festivale, akustične koncerte..., sam prostor je zamišljen kao modularan. Potreba za određenim preinakama s vremenom je potaknuta i povećanjem obima ugostiteljskog dijela posla.
„Kako je od početka bila ideja da to ne bude isključivo kafić, već caffe u kojem će se održavati razna kulturna događanja, primarno galerijski dio, tako smo i pri uređenju razmišljali o organizaciji događanja, a ponajviše izložbenog programa, koji održavamo na mjesečnoj bazi.“
Uz stručnu pomoć studija za arhitekturu i dizajn interijera STA nedavno su osmislili neka nova dizajnerska rješenja kojima su osvježili postojeći prostor, a stilski zadržali prepoznatljiv duh Botaničara.
Vizualno i funkcionalno
„Kako bi si olakšali posao, osigurali bolju funkcionalnost i više prostora za druženje gostiju, proširili smo šank, napravili u potpunosti novu unutrašnjost, stavili novu konstrukciju ogledala. Novi šank je malo ispupčeniji prema van, tako da je sada dobiven prostor za sjedenje za šankom. Za novi moment u uređenju interijera Botaničara angažirali smo prijatelje lokala, arhitekticu Petru Tikulin, koja je zajedno s nama sudjelovala u početnom uređenju lokala, i njezinog supruga arhitekta Asrina.“
Pažnju na novom šanku privlači i zanimljiva instalacija koju je osmislila redovita suradnica na projektima Maja Subotić iz artisan cvjećarne Samonikla. Zamišljena kao posveta partnerstvu s The Botanist Gin-om, instalacija je cvjetna priča o povezanosti dva brenda te spaja, kako kažu u Botaničaru, „ našu ljubav prema bilju i kreativnosti s tradicijom ovog škotskog gina u ručnom branju autohtonog bilja na otoku Islay“.
Učenje u hodu i važnost planiranja svakog detalja
Sumirajući priču o Botaničaru, Ivica kaže kako se planiranje, temeljito promišljanje o svakom detalju, zahvatu pokazalo jako važnim za posao:
„Ulazeći u ovaj posao, nismo imali toliko iskustva u samom ugostiteljstvu. Kontaktirali smo s ljudima iz tog područja i onda s vremenom stekli određene uvide kako što napraviti, što treba korigirati, a što smo i primijenili pri zadnjem uređenju.
Ugostiteljstvo je najbitniji dio poslovne priče, jer ono podržava sve ovo što radimo u Botaničaru, ali smo isto tako ostvarili sve one sadržaje koji su nam u startu možda bili veća motivacija za ulazak u posao, s obzirom da ugostiteljstvo nije bilo naše primarno zanimanje.“
Članak je nastao u suradnji Andrijane Jurin i Nataše Rožić Mikolašević.
Materijali (tekstovi, fotografije, grafike i ostalo) na web stranicama egradnja.hr zaštićeno su intelektualno vlasništvo tvrtke T&S d.o.o. Zadar ili drugih pravnih osoba te su zaštićeni Zakonom o autorskim pravima. Ako želite naše materijale koristiti za edukacijske svrhe, slobodno nam se javite i rado ćemo vam izaći u susret.
Redakcija se ne mora slagati s mišljenjem autora i izjavama sugovornika te ne preuzima odgovornost za sadržaj reklamnih oglasa.