Parametarsko projektiranje autosalona na Kosovu
Pojava sve većeg broja autosalona za prodaju novih i rabljenih vozila na Kosovu, potaknula je pojedine tamošnje investitore na gradnju atraktivnih, dizajnerski osmišljenih i uređenih objekata kako bi istaknuli svoju prisutnost na tržištu i privukli što veći broj kupaca.
Upravo s takvim zahtjevom investitora susreli su se arhitekti iz Minimal 20 Studia na projektiranju Auto Bibaj salona u gradu Ferizaj na Kosovu.
Inače, Minimal 20 Studio može se pohvaliti arhitektonskim angažmanom i van granica Kosova. Posebno su aktivni u Hrvatskoj, a neke od njihovih ovdašnjih projekta, realiziranih u okolici Zadra, predstavili smo i na našem portalu: Tvornička Nolte kuhinja izvedena po mjeri prostora, Salt and Stone Villa u Ninu. Potpisuje ih arhitektica Agisa Gashi, naša sugovornica i na ovom domaćem projektu Minimal 20 Studia iz Ferizaja.
Parametarski dizajniran oblik krova
„Dobar dizajn često je odraz ozbiljnosti i uspješnosti tvrtke i zato je za mnoge investitore jako važan. U ovom slučaju, investitor je želio objekt koji će s glavne ceste izgledati impresivno, izdaleka upečatljivo, nešto što će svojim izgledom privući interes ljudi i zbog čega će poželjeti doći u autosalon. Od prvih nacrta imali smo jasnu viziju zgrade i jako smo sretni što su naše ideje implementirane točno onako kako smo ih projektirali.“
Kako na većini zgrada u svojim projektima vole eksperimentirati s ukošenim linijama i parametarskim oblicima, tako i dizajn Auto Bibaj salona odražava prepoznatljivi arhitektonski stil Minimal 20 Studia iz Ferizaja. Kroz Autodesk arhitektonske programe poput Revit-a, Autocad-a, 3dsMax-a..., dizajn krova transformiran je u dinamičan geometrijski oblik koji je podigao ukupni izgled objekta na višu razinu i učinio ga uzbudljivim, nesvakidašnjim arhitektonskim zdanjem u okruženju.
Ovaj geometrijski razigran glavni element zgrade percipira se kao nagnut, iako je visina rogova podjednaka duž cijelog volumen krova.
Investitoru isporučili personalizirani projekt
Apstraktan izgled krova potaknuo je i njegove različite interpretacije. Neki misle da je inspiriran futurističkim letjelicama, druge podsjeća na plovila, treći povezuju rad arhitektonskog ureda sa stvaranjem složenih oblika s ciljem izazivanja snažnih reakcija.
„To je ono što najviše volimo kod arhitekture, mogućnost kreiranja nečega što će ljude inspirirati i što će interpretirati na različite načine, slično kao što vas moderna slika može inspirirati na različita tumačenja dok je gledate.“
Svaki novi zadatak, za arhitekte iz Minimal 20 Studia prilika je za proučavanje najtežih načina kako projektirati nešto jedinstveno.
„Našim klijentima volimo isporučiti personalizirani projekt, nešto što će samo oni imati i po čemu će se njihov objekt izdvajati od ostalih. To objašnjava naš specifičan arhitektonski pristup projektu Auto Bibaj.“
Podizanje parametarskog krova zahtjevnije od standardnog
Fizčka izvedba jednog ovakvog specifičnog arhitektonskog oblika dakako da je bila među najzahtjevnijima.
Nakon što su postavljene metalne krovne rešetke, dvije tvrtke specijalizirane za željezo i čelik radile su na željeznoj konstrukciji kako bi krov dobio oblik definiran projektom, a nakon čega je prekriven HPL panelima tvrtke TRESPA.
Izgradnja objekta trajala je godinu i pol dana, završila je 2023. i bila je dosta izazovna, ponajviše zbog parametarskog dizajna krova, materijala koje je trebalo nabaviti van države i redoslijeda izvedbe radova.
„Projekt je zahtjevao gotovo svakodnevne odlaske na gradilište. Svim izvođačima radova teže je izvesti ukošeni element u odnosu na ravni, tako da je postavljanje krova trajalo puno duže nego što bi to bio slučaj s onim standardnim, linearnim. Čak četiri, pet tvrtki bilo je angažirano za radove s čelikom i vlaknastim panelima na krovu.“
Različite konstrukcije volumena
Objekt se nalazi na strateški odličnoj lokaciji. Smješten je odmah na izlazu s autoceste koja povezuje gradove Prištinu i Ferizaj i može mu se pristupiti iz svih smjerova.
Bazu objekta čine dva čista, konstrukcijski različito izvedena volumena koja se prostiru na ukupno 520 m2. Prvi volumen dizajniran je kao prodajno-izložbeni prostor. Na sredini se nalazi natkriveni glavni ulaz s prilaznom rampom.
Objekt je visine 4,5 m i obavijen je polustrukturalnom fasadom. Rešetkasta konstrukcija raspona 10 do 15 m nastavlja se s vanjske strane staklene fasade kako bi tvorila čvrsto uporište za krov.
Drugi volumen, u sjevernom dijelu, konstrukcije od armiranobetonskih ploča, stepenicama je uzdignut od prizemlja za 64 cm i visine je 3,7 m. U ovome dijelu smješteni su administrativni uredi, kafić i toaleti.
Crnom bojom istaknuli eleganciju i stavili fokus na vozila
Sam investitor imao je određene zahtjeve vezane i uz unutarnje uređenje i osvjetljenje. Zadatak arhitekata bio je kreirati dobru pozadinu za najbolju moguću prezentaciju vozila.
„Kada smo razmišljali o mogućim bojama, odlučili smo se za crnu kao najprikladniju. Tamnom pozadinom postigli smo da fokus posjetitelja bude na vozilima i njihovim živopisnim komponentama, ujedno smo istaknuli njihovu eleganciju i luksuz.
Kako se u salonu prodaje niz brendova, naš je glavni cilj bio kreirati prostor koji će pokazati ono najbolje od vozila i koji će se prilagoditi svim zastupljenim brendovima. To je glavni razlog zašto je dizajn interijera minimalistički i uglavnom crni, kako bi se pozornost usmjerila na automobile, a ne na zidove ili strop.“
Tamna pozadina postignuta je primjenom materijala kao što su zrcalna stakla u crnoj boji, intenzivna crna boja za zidove plastičnog tamnog odsjaja, s otpornim zaštitnim premazom od MIPA-e, zatim keramičke pločice u imitaciji kamena u tamno-sivoj nijansi kao podna obloga u salonu. Od ostalih najzastupljenijih materijala u interijeru navode i medijapan ploče za namještaj, također u tamnijim nijansama.
„Većina interijera je u prozirnom staklu kako bi prirodna svjetlost nesmetano ulazila i kako bi unutrašnjost salona u večernjim satima bila vidljiva izvana.“
Rasvjeta najvažniji element unutarnjeg dizajna
Planiranje rasvjete bilo je od posebne važnosti pri uređenju prostora.
„Prilikom fotografiranja vozila za potrebe FB stranice i raznih prodajnih platformi, djelatnici su obično morali izvesti aute van na otvoreno radi boljeg osvjetljenja.
Naime, ako unutarnje osvjetljenje nije dobro, boja vozila na fotografijama razlikovat će se od one u stvarnosti. Također, unutrašnjost vozila na fotografijama ispada tamnija pa klijent ne može jasno vidjeti sve njegove karakteristike. Investitoru je stoga bilo važno u ovom projektu osigurati optimalne uvjete za fotografiranje vozila unutar same zgrade.“
Rasvjeta je izvedena u kombinaciji longitudinalnih LED osvjetljenja instaliranih iznad vozila i okruglih reflektora u malom prostoru izdvojenom za kafić. Longintudinalno LED osvjetljenje koncipirano je u obliku linija koje prate oblik tlocrta i šire se prema staklenoj fasadi. U uredima se koristila magnetna šinska rasvjeta i spot svjetiljke.
Projektiranje rasvjete u DIALux-u
Za odabir brendova i instalaciju rasvjetnih rješenja prema 3D vizualizaciji interijera, bila je zadužena tvrtka Memo Lighting iz Tirane u Albaniji.
„Suradnja s Memo Lighting je za nas bila od izuzetne važnosti jer postoji velika razlika između osvjetljenja koje se mora koristiti u kući i drugim objektima kao što je butik, supermarket ili mala trgovina, u odnosu na ono u autosalonima.
Tvrtka se konzultirala s ovlaštenim Mercedes Benz autosalonom o vrstama rasvjete koje bi mogli primijeniti u našem prostoru, kao i o svim parametrima koje mora zadovoljiti rasvjeta u jednom autosalonu.“
Prema izračunima u profesionalnom programu za dizajn rasvjete DIALux, u interijer je ugrađivana rasvjeta čija emitirana svjetlost ne mijenja boju izloženih predmeta: COB LED prilagodljive jačine, idealan za salone, i viseći linearni sustav s difuzerom, s bojom svjetlosti, točnije temperaturom boje od 4000 Kelvina. Što je veća temperatura boje, svjetlost je bijelja, odnosno hladnija.
Dizajnerska rješenja za efektno izlaganje vozila
Za potrebe prezentacije luksuznijih primjeraka vozila, arhitekti su unutar salona osmislili povišenje s rampom na koje se odabrano vozilo može parkirati i time istaknuti u odnosu na ostale izloške. Ovaj dio prostora vizualno je istaknut zanimljivom geometrijskom pozadinom čiju trokutastu strukturu naglašava LED rasvjeta, dok simetrična zrcalna površina na stropu reflektira izloženo vozilo i stvara optičku iluziju.
Prije ćete dobiti građevinsku dozvolu na Kosovu nego u Hrvatskoj
Vezano uz njihov arhitektonski rad u Hrvatskoj, Gashi navodi kako su trenutno u procesu ishodovanja građevinskih dozvola za dva objekta namijenjena stanovanju u Ninu te za niz projekata unutarnjeg uređenja restorana i barova u Zadru i jednog u Zagrebu. Nedavno su završili projekt renovacije vile na otoku Murter, a u tijeku je još jedan na Velom Ižu.
„Izuzetno smo zahvalni što imamo priliku raditi u nizu zemalja. Osim Kosova i Hrvatske, radimo i u Švicarskoj, Albaniji..., što nam pruža priliku da iskusimo arhitekturu iz različitih perspektiva. Ono što nam se sviđa u Hrvatskoj su dobre urbane vizure, veliki otvoreni prostori i niža visina zgrada. Nužno je dati na važnosti prirodnom okruženju, moru, zraku i držati se visokih standarda gradnje. Na Kosovu se još uvijek suočavamo s velikim izazovima u urbanom planiranju i infrastrukturi, ali smo i dosta zadovoljni postignutim visokim standardom u izgradnji.
Tehnike gradnje, materijali i radovi na Kosovu usporedivi su s onima u Švicarskoj, Njemačkoj i drugim zapadnim zemljama. Kao „mlada“ država, Kosovo je dosta kompetitivno te se uvijek nastoje uvesti nove tehnologije i tehnike, što je nama arhitektima velika podrška u stvaranju izazovnog i inovativnog dizajna.“
Arhitektica Agisa Gashi navodi još nekoliko zanimljivih razlika u građevinskoj praksi dviju zemalja:
„Na Kosovu ćete puno prije dobiti građevinsku dozvolu nego u Hrvatskoj. To nam pomaže da ostanemo fokusirani na projekt i njegovu što kvalitetniju implementaciju. Razlika je i u ljetnoj sezoni. Dok su na Kosovu u to vrijeme građevinski radovi na vrhuncu, u Hrvatskoj se oni obustavljaju do završetka turističke sezone.“
Fotogalerija
#Oznake
Materijali (tekstovi, fotografije, grafike i ostalo) na web stranicama egradnja.hr zaštićeno su intelektualno vlasništvo tvrtke T&S d.o.o. Zadar ili drugih pravnih osoba te su zaštićeni Zakonom o autorskim pravima. Ako želite naše materijale koristiti za edukacijske svrhe, slobodno nam se javite i rado ćemo vam izaći u susret.
Redakcija se ne mora slagati s mišljenjem autora i izjavama sugovornika te ne preuzima odgovornost za sadržaj reklamnih oglasa.