Kave
 

Irena Vlaović: Mislila sam da znam što je skandinavski dizajn, a onda sam došla u Kopenhagen...

Riječka dizajnerica interijera ispričala nam je kako joj je posjet danskom festivalu dizajna "3daysofdesign" promijenio dosadašnju percepciju skandinavskog dizajna
  • Foto: Audo Copenhagen

Dizajnerica interijera i osnivačica studija IVID, Irena Vlaović, iskoristila je nedavni boravak u Kopenhagenu kako bi po prvi put posjetila 3daysofdesign, godišnji danski festival dizajna.

Iz prijestolnice skandinavskog dizajna vratila se kreativno nadahnuta i impresionirana s onim što je doživjela, vidjela i čula, a svoje je dojmove podijelila s portalom egradnja.  

3daysofdesign: usporite, istražite, doživite, uhvatite hygge

Festival 3daysofdesign održavao se sredinom lipnja po 12. put, okupio je više od 400 izlagača, s naglaskom na danske brendove namještaja, rasvjete i ostalih proizvoda vezanih uz opremanje i uređenje interijera.Trodnevni program zbivao se u izložbenim prostorima brendova, galerijama, na ulicama i raznim povijesnim i drugim znamenitim lokacijama, diljem osam kopenhaških okruga. 

Iza svakog ugla, Irena bi otkrila ponešto novo, još ljepše i inspirativnije. Svakome je ostavljen prostor da ponaosob doživi i otkriva jedinstvenu atmosferu i dizajnersku baštinu ovih gradskih četvrti.

Od 18. do 20. lipnja cijeli Kopenhagen bio je u znaku festivala 3daysofdesign (foto: Matteo Bellomo, 3daysofdesign)
Foto: Sam Harrons, 3daysofdesign
Foto: Sam Harrons, 3daysofdesign
Framing izložba: u povijesno znamenitoj Odd Fellow palači održana je skupna izložba više od 40 nacionalnih i međunarodnih brendova (foto: Sam Harrons, 3daysofdesign)
Najznačajnije događanje u Skandinaviji posvećeno dizajnu okuplja etablirane i nove brendove, produkt dizajnere, dizajnere interijera, arhitekte i ostale zaljubljenike u dizajn iz cijelog svijeta (foto: Tobias Hoffmann, 3daysofdesign)

"Sve je bilo pažljivo postavljeno, estetski promišljeno i potpuno besplatno - od ulaznica do hrane i pića. Aplikacija vas je vodila kroz detaljan program za svaki dan. Koncept festivala bio je više istraživački - sve te pozivalo da usporiš, pogledaš, istražiš grad, doživiš atmosferu, ugođaj, ambijente, pokušaš usput uhvatiti onaj njihov hygge osjećaj. Negdje ste mogli doći na kavu, koktel i razgledati salon brenda, popiti matchu u njihovom interijeru, negdje ste mogli poslušati predavanje, sudjelovati na radionici...", opisala nam je Irena.

Irena u istraživanju Kopenhagena i programa festivala (foto: Privatna arhiva)
Mali brunch kod domaćina Audo Copenhagen (foto: Privatna arhiva)
U Duftlysbaru Stemning Copenhagena Irena je imala priliku kreirati vlastitu mirisnu svijeću IVID, jedinstveno kreativno iskustvo (foto: Privatna arhiva)

Ono najvažnije – Irena kaže kako se svugdje osjećala dobrodošlo.

„Ono što je mene zaista jako iznenadilo je to da je svačija pažnja bila važna. Taj naglasak na personaliziranom pristupu, to još nisam nigdje doživjela. Usporedbe radi, prošle sam godine bila na Salone Del Mobile u Milanu. Milanski sajam je stvarno divan i svašta se može vidjeti na njemu, ali vi u izložbene prostore nekih brendova ne možete ući ako niste jedan od njihovih ekskluzivnih klijenata. U Kopenhagenu nije bitno jeste li „mali” ili „veliki”, svi su bili toliko ljubazni i otvoreni za komunikaciju. Mogli ste slobodno prići izlagaču, dizajneru, oni tebi, započeti razgovor, postaviti pitanje i dobiti nekakav konkretan odgovor.”  

Više od lansiranja novi proizvoda i trendova, 3daysofdesign je usmjeren na slavljenje kreativnosti, povezivanje, dijeljenje znanja, iskustva i novih ideja (foto: Stefania Zanetti, 3daysofdesign)
Irenu je oduševilo pristupačno i prijateljsko ozračje festivala  (foto: Tobias Hoffmann, 3daysofdesign)

Prepričala nam je anegdotu s predavanja Sofie Refer, kreativne direktorice i suvlasnice brenda rasvjete Nuura. Poklopilo se da je jedan od naglasaka njihove izložbe bio isti kao i onaj portfolia koji je Irena nosila sa sobom – The Power of Lights.

„Razmišljala sam trebam li joj uopće prići, mislila sam ma što ću ja njoj pokazivati svoj portfolio, Sofie Refer je ovdje izlagač, ona je kreativna direktorica, međutim ona je bila toliko ljubazna prema meni, oduševila se i rekla da joj se javim kasnije kako bismo ostvarile konkretnu komunikaciju. Poručila mi je: Možda se dogodi da sljedeće godine budete pozvani ovdje kao dizajner interijera.“

Irenin portfolio The Power of Lights

Ostanite u stvarnosti, ostanite autentični

Tema ovogodišnjeg festivala – Keep It Real odala je počast individualnom izričaju i iskustvima, zazivajući svijet koji je brižniji, uključiviji i osvješteniji.

„Festival nas je pozivao da ostanemo u stvarnosti, da ne budemo copy paste jedni drugih, nekog Instagrama i Pinteresta, nego da baš budemo autentični. Po meni, sve je nekako bilo u znaku te autentičnosti, onoga što nas kao dizajnere čini istinski važnima i jedinstvenima”, komentirala je Irena.

Anker & Co, danski brend rasvjete jedan je od začetnika festivala 3daysofdesign (foto:Tobias Hoffmann, 3daysofdesign)
Fredericia (foto: Tobias Hoffmann, 3daysofdesign)
Layered (foto: Stefania Zanetti, 3daysofdesign)
&Tradition (foto: Stefania Zanetti, 3daysofdesign)
Stellar Works (foto: Mateo Bellomo, 3daysofdesign)

Irenini favoriti iz Kopenhagena: Bolia, Audo Copenhagen, GUBI, Nuura, Tribu

Bolia, Audo Copenhagen, Nuura, GUBI i Tribu, brendovi su koju su je oduševili svojim načinom razmišljanja, prezentacijom i utiskom koji ostavljaju.

U posjetu Audo Copenhagen showroomu (foto: Privatna arhiva)

„Bolia je napravila vizitke s planom gdje što stoji, da se ne izgubiš u salonu, a da vam ne pričam koliko su bili ljubazni. Kod Audo Copenhagen sam čak ostala na jednom malom partiju koji su organizirali. Ma preoduševljena sam njihovim pristupom i onime što sam vidjela.”

Nuura (foto: Privatna arhiva)
Nuura (foto: Privatna arhiva)
Nuura (foto: Privatna arhiva)

Posjet showroom brenda GUBI bila joj je velika želja jer se radi o prvom skandinavskom brendu koji je upoznala kada je svojevremeno jedna njihova visilica postala planetarno popularna.

Irena u izložbenom prostoru danskog brenda GUBI (foto: Privatna arhiva)
GUBI (foto: Privatna arhiva)
GUBI, našu su dizajnericu interijera posebno oduševili cvjetni aranžmani koji su bili neizostavni dio postava u gotovo svim izložbenim prostorima koje je obišla (foto: Privatna arhiva)

Gdje se izgubio skandinavski dizajn na putu do Hrvatske?

Posjet festivalu otvorio joj je oči: ono što mi u Hrvatskoj nazivamo skandinavskim dizajnom i ono što je on na svom izvorištu, nema veze jedno s drugim.

"Iskreno, mislila sam da znam što je skandinavski dizajn, a onda sam došla u Kopenhagen i sve se promijenilo... Iznenadilo me je koliko je pravi skandinavski dizajn drugačiji od onoga kako ga mi u Hrvatskoj obično doživljavamo. Bolia, Audo Copenhagen su brendovi iz luksuzne dizajnerske kategorije, ali to je toliko lijepo, toliko toplo, svašta se tu događa, a ne samo sivo i bijelo s malo drva, kako se stječe dojam kad otvorite članak na internetu ili sliku o skandinavskom dizajnu."

Bolia (foto: Privatna arhiva)
Bolia (foto: Privatna arhiva)

Priznaje kako je skandinavski dizajn prije doživljavala pomalo hladnim i suzdržanim, više minimalističkim i distanciranim, jer osobno ju je uvijek više privlačila kombinacija bezvremenskog i suvremenog. No nakon što ga je imala priliku doživjeti uživo, kroz brojne skandinavske brendove koji su kod nas još uvijek nedovoljno prisutni, potpuno je promijenila mišljenje:

“Skandinavski dizajn zapravo odiše suptilnim luksuzom, profinjenošću i promišljenošću. I da me danas netko zamoli da mu uredim prostor u tom stilu – s velikim guštom bih to prihvatila i točno bih znala kako ga interpretirati.”

Obilježja skandinavskih brendova: održivost, dugovječnost, dobar osjećaj

Kopenhagen možda nije velik grad, ali ima ogromnu scenu dizajna namještaja. Sve je izrađeno od drva, s jasnim fokusom na održivost, dugovječnost i dobar osjećaj, kaže Irena.

"Skandinavci dosta koriste puno drvo, po tome su najpoznatiji. U samom procesu proizvodnje  jako naglašavaju održivost i vrijednost ručnog rada. Bila je jedna radionica gdje ste uživo mogli vidjeti kako se pletu naslonjači stolica. Ručni rad, zanatstvo tamo nisu izgubili na vrijednosti.“

Bolia (foto: Privatna arhiva)
Bolia (foto: Privatna arhiva)

Cijeli skandinavski dizajn zapravo je vrlo organičan.

"Kod njih su jako izraženi ti organski oblici jer oni kao takvi utječu pozitivno i smirujuće na nas ljude."

Ono što je također primijetila je da mnogi brendovi, uz namještaj, u svojoj ponudi imaju i rasvjetu – pažljivo dizajniranu u istom stilu, što prostoru daje dodatnu cjelovitost i karakter.

Bolia (foto: Privatna arhiva)

„Skandinavski brendovi su jako posvećeni rasvjeti. Baš je na Nuura predavanju istaknuto kako je svjetlo najsnažniji dekor u interijeru. Vi sa svjetlom možete sve podići ili narušiti u interijeru. Ono što je dizajnerica također lijepo istaknula, kad su je pitali o boji svjetla, je da bi ujutro trebalo ići s hladnijom temperaturom svjetla od 3000 Kelvina  i onda navečer prema toplijoj od 2500 Kelvina. Znači, ujutro bi u prostoru kuhinje i dnevnog boravka trebali koristiti hladniju, a navečer u spavaćoj sobi topliju rasvjetu jer je to prirodnije. Nikad nisam išla za time, ali zaista ima smisla.”  

Nuura (foto: Privatna arhiva)

Ovdje je Irena prokomentirala kako je i kod nas u Hrvatskoj rasvjeta postala veliki imperativ u interijeru.

“Kad sam prije 10,12 godina počela samostalno raditi, rasvjeta je bila jedno centralno svjetlo, dvije zidne lampe, eventualno neka samostojeća. Danas projekt rasvjete ima 100 stranica .”

3daysofdesign – mjesto gdje se dizajn ne samo vidi, već i osjeća

Zašto posjetiti Kopenhagen i 3daysofdesign? Kao prvo, zbog samog grada, tamošnje kulture življenja, arhitekture, nabraja Irena. Opisuje kako su od materijala najviše zastupljeni cigla, željezo, kamen i, naravno, staklo pa su tako sve nove zgrade i moderne dogradnje puno više ostakljene kako bi se osiguralo što više dnevne svjetlosti u prostoru, a koje zimi inače nedostaje.

Nordhavn, Kopenhagen (foto: Privatna arhiva)
Irena na mostu Cirkelbroen u okrugu Christianshavn, Kopenhagen (foto: Privatna arhiva)

„Posebno me impresionirala četvrt Nordhavn u koju sam otišla jer sam željela uživo vidjeti brend GUBI. Ma to je spektakl, nešto stvarno prekrasno. Trebate vidjeti te zgrade, pogotovo sjedište Bjarke Ingels Grupe, mislim da bi njihova zgrada oduševila svakog našeg projektanta. Vi ćete u Nordhavnu na vrhu zgrade smještene uz kanal vidjeti dječji vrtić.Tko bi napravio tako nešto u Hrvatskoj?! Mi u Rijeci imamo Mrtvi kanal, jedan jedini, vi ljeti ne možete prošetati koliko tamo smrdi, a oni se u tim svojim kanalima kupaju. Ali oni su 20 godina radili na tome, da očiste sve te kanale ...“

Irena ispred zgrade Bjarke Ingels Grupe - BIG (foto: Privatna arhiva)
Ova progresivna arhitektonska tvrtka koja djeluje diljem svijeta otvorila je vrata svog impresivnog studija u Kopenhagenu za vrijeme trajanja 3daysofdesign (foto: Sam Harrons, 3daysofdesign)
Zgrada BIG-a izgrađena je prema načelima održive arhitekture (foto: Sam Harrons, 3daysofdesign)
Tijekom festivala u BIG-ovom studiju održane su radionice posvećene prvim materijalima koji su oblikovali izgrađeni okoliš - kamenu, zemlji, betonu, staklu, drvu i tkanini (foto: Sam Harrons, 3daysofdesign)

Za svakog dizajnera interijera 3daysofdesign u Kopenhagenu je više od sajam. To je mjesto gdje se dizajn ne samo vidi, već i osjeća, poručuje Irena:

"3daysofdesign je iskustvo koje otvara osjetila, redefinira estetiku i potvrđuje koliko dizajn može biti duboko ljudski, inovativan i bezvremenski. Potiče nas da budemo autentični, jedinstveni i da dizajn ne promatramo samo očima, već da ga doživimo svim osjetilima, jer danas se sve više gradi na emocijama, gdje prostor postaje produžetak unutarnjeg doživljaja.”

Kako se Irena provela u Kopenhagenu i na 3daysofdesign pogledajte na njezinom Instagram profilu.

 


 

Fotogalerija

 

#Oznake

 

Materijali (tekstovi, fotografije, grafike i ostalo) na web stranicama egradnja.hr zaštićeno su intelektualno vlasništvo tvrtke T&S d.o.o. Zadar ili drugih pravnih osoba te su zaštićeni Zakonom o autorskim pravima. Ako želite naše materijale koristiti za edukacijske svrhe, slobodno nam se javite i rado ćemo vam izaći u susret.

Redakcija se ne mora slagati s mišljenjem autora i izjavama sugovornika te ne preuzima odgovornost za sadržaj reklamnih oglasa.

 

Irena Vlaović: Mislila sam da znam što je skandinavski dizajn, a onda sam došla u Kopenhagen...
© 2025 T&S d.o.o.